Larry
Page și Sergey Brin - miliardarii în pantaloni scurți
care
au fondat o companie ce a depășit cotația bursieră a lui General Motors sau
Ford
Acum, Google este o companie cu peste 3.000 de angajați, care a indexat
peste 8 miliarde de pagini de Internet și ale cărei servere suportă zilnic
peste 650 de milioane de căutări. Google este un fenomen, a intrat în viața noastră,
iar numele companiei se folosește și ca verb, „to google” însemnând a căuta
ceva pe Internet - evident, folosind acest motor de căutare.
Larry Page s-a născut și a crescut în Michigan, fiind
fiul lui Carl Page, un pionier în domeniul informaticii și al inteligenței artificiale.
Tatăl său și-a obținut doctoratul în informatică în 1965, când domeniul era
încă la începuturi, și a devenit profesor la Michigan State University. Mama
lui Larry, lucrează și ea în domeniu, predând la facultate limbaje de programare.
E de la sine înțeles de ce Larry spune că s-a îndrăgostit de calculatoare pe
când avea 6 ani.
Sergey Brin s-a născut la Moscova, ca fiu al unui
economist-matematician sovietic. Familia a emigrat în SUA în 1979, pentru a scăpa
de persecuțiile la care erau supuși evreii, iar Sergey și-a obținut licența în matematică
și informatică la Maryland University, înainte de a se înscrie la studii postuniversitare
la Stanford University.
Cineva spunea că pentru a avea un business de succes trebuie a) să ai un
garaj și b) să renunți la facultate. Cel puțin așa au procedat Bill Gates,
Michael Dell, Larry Ellison, Steve Jobs. Și tot așa au început și Page și Brin
- în garajul unui prieten, e drept că după ce au reușit să strângă 1 milion de
dolari de la familie, prieteni și investitori. S-au cunoscut în timp ce-și făceau
doctoratul la Stanford. Fiind colegi de cameră la cămin, își făceau proiectele
pentru facultate împreună. Curând, au creat un software de căutare care să
sorteze rezultatele după popularitatea paginilor. Asta pentru ca observaseră că
de cele mai multe ori primul rezultat nu se dovedea a fi și cel mai util. Inițial,
i-au spus BackRub. Apoi i-au schimbat numele în Google (de la termenul
matematic googol - zece la puterea o sută), au făcut rost de garaj și au purces
la treabă.
La sfârșitul anului 2007
Google a fost cotat drept cea mai puternică marcă globală, după criteriul
valorii în milioane de dolari. De asemenea, conform unui sondaj realizat de
compania Harris Interactive, Google este compania americană cu cea mai bună
reputație în ceea ce privește modul în care își tratează angajații.
Sediul central al Google se află în Mountain View, California, în mijlocul celebrei
Silicon Valley. Aici, fondatorii fac tot posibilul pentru a-și ține angajații fericiți.
Printre altele, jocuri săptămânale de hochei în parcare, un bucătar șef care a
lucrat în trecut pentru formația rock Grateful Dead, o maseuză angajată
full-time, un pian. La Centrul de date din Oregon, care se întinde pe malul
râului Columbia, angajații își pot petrece timpul liber practicând sporturi ca
rafting, wind surfing, pescuit sau drumeții. Fiecare membru al echipei Google
are la dispoziție o zi liberă pe săptămână pentru a se ocupa de propriile proiecte.
Larry Page și Sergey Brin sunt doi multimiliardari relaxați, care se simt
bine făcând ceea ce le place. Nu au vile impresionante ca Bill Gates, ci
locuiesc cu chirie în niște apartamente modeste. Conduc amândoi același model
ecologic de Toyota Prius, un hibrid bazat pe curent electric și benzină. De obicei
se îmbracă în tricouri și pantaloni scurți și sunt workaholici.
Una din cele mai inteligente decizii luate de Page și Brin în privința
managementului operațional a fost angajarea lui Eric Schmidt ca director
executiv. Anterior, acesta fusese președintele consiliului de administrație al corporației
Novell și director al departamentului tehnologic al SUN Microsystems. Conform Washington Post, Brin, Page și Schmidt
conduc Google ca un triumvirat, dezbaterile stând la baza culturii organizaționale
a firmei. Modelul de management agreat este dat de formula magică 70/20/10,
unde 70 reprezintă procentul din resurse alocat îmbunătățirii nucleului afacerii
(motorul de căutare), 20 de procente sunt alocate produselor conexe căutării,
iar 10 procente sunt investite în cercetare. Sergey Brin crede că organizațiile
în care dezacordurile și dezbaterile devin ceva obișnuit vor produce în timp
rezultate mai bune decât cele „armonioase”, în care există o reticență în a
pune în discuție deciziile managementului.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu